Mensen associëren e-mailmarketing vaak als spam. Dit is echt heel onterecht.
Wat is e-mailmarketing dan wel?
Met e-mailmarketing zorg je ervoor dat mensen zich aanmelden, meestal via een inschrijfformulier op je website, op een e-maillijst. Dit kan voor een nieuwsbrief zijn of bijvoorbeeld een gratis weggever.
Zodra mensen zich inschrijven kun jij ze e-mails gaan sturen, hier hebben zij toestemming voor gegeven. Het is heel krachtig voor je bedrijf als je een grote actieve e-maillijst hebt, je kunt via deze weg namelijk je producten en diensten aanbieden aan mensen die al aangegeven hebben geïnteresseerd te zijn in je bedrijf.
Het is belangrijk dat je eerst een band opbouwt met je lezers. Stel dat je een nieuw product wilt lanceren of een leuke workshop gaat organiseren. Je hoeft deze mensen (die al geïnteresseerd waren) alleen maar een e-mail te sturen om je aanbod te promoten.
Stel dat iemand klant wordt en je workshop koopt, dan kun je in je e-mailmarketingprogramma alles hier van tevoren voor inrichten. Klanten komen dan in de funnel ‘workshop’ terecht. Ze krijgen gepersonaliseerd een bevestigingsmail, uitleg over de workshop, handige tips en noem maar op. Na de workshop kun je ook zorgen dat ze automatisch een mail krijgen zoals bijvoorbeeld: wat superleuk dat je er was.
Er zijn hier zoveel mogelijkheden in. Je kunt klanten tags meegeven zodat je weet dat ze aan de workshop mee hebben gedaan. Stel dat je een half jaar later weer een workshop gaat organiseren dan kun je heel specifiek die mensen mailen waarvan je al weet dat ze de vorige keer ook zo enthousiast waren.
Ik kan er nog veel meer over vertellen, wil je bijvoorbeeld een gratis webinar geven en daarna via e-mailmarketing je product of dienst verkopen? Dat is echt een krachtige manier en ga ik in mijn volgende blog behandelen!